Sunday, November 30, 2008

kempen

bumi hijau

4 comments:

sembang pagi said...

Hello encik boleh saya tumpang kempen sekaki. Ni pasal kempen-kempen apa. Saya ingat lebih baik kita pakat kempen ni dah musim tengkujuh/musim hujan diseluruh negara terutama (belah-belah timur) kejap tibalah pulak belah-belah selatan atau barat pula. jadi kempennya perlu menjaga keselamatan nyawa, harta benda dan kesihatan juga.

Tapi yang tak boleh lari yang pasti kempen pilihanraya menjelang kembali ekoran kematian Timbalan Menteri Pelajaran, YB Datuk Razali Ismail Ahli Parlimen Kuala Terengganu kite. Rasa-rasanya elok kempen PR ini dibuat selepas orang-orang sudah selesa dan boleh balik rumah yang setelah duduk di pusat pemindahan banjir. Lagi pun banyak yang perlu dibuat untuk membersihkan rumah, kawasan, kedai, longkang-longkang, sungai, parit dan sebagainya. Barang yang rosak dan menjadi keperluan harian perlu diganti, kalau peralatan persekolahan kena beli yang baru. Jadi dalam keadaan ini kita tengok pihak mana yang bersusah payah memberikan bantuan, sumbangan, nasihat, panduan, bantuan susulan yang lain dan sebagainya. Tak payah cakaplah kuat-kuat, tengok dan faham-faham sendirilah. Takut di puji sebelah kanan pihak sebelah kiri pula terasa, jadi hanya mangsa yang terlibat dengan banjir atau apa-apa bencana sahaja yang dapat memahaminya. Tapi dalam hal ini ramai pula pihak yang nak menonjolkan diri, dah jadi overlah pulak. Namun kita perlu berwaspada dengan pihak-pihak seperti ini yang sengaja mencari publisiti murahan.

Berbalik kepada kempen tadi, saya rasa di musim tengkujuh ini juga perlu kempen keselamatan jalan raya semasa memandu di musim hujan. kalau bermotor perlu pakai baju hujan yang lengkap, tapi yang saya banyak perhatikan penunggang motor sudah baik pakai baju hujan tapi tak pakai kasut pulak.Lebih haru lagi ada yang langsung berkaki ayam. Sebenarnya naik motor mesti pakai kasut dan berbaju yang sesuai, ikat topi keledar, naik dengan dua tayar bukan satu tayar. Itu baru betul, sekurang-kurangnya anda mampu mengubahnya dan kemalangan itu bukan anda yang terlibat. Terima kasih.

anak said...

Hello kempen apa senyap je. tak kempen ke hari ini. Jomlah kita sama-sama berkempen untuk perpaduan negara yang tercinta ini.terima kasih.

Atahbiki said...

ai tuyyuk....apadah jadi rumahmuni.tak beli perabot ke? Ramai dah nak sampe 2020ni...tak terkejo kang tuyyuk. mengah...kang jumpa mat jenin kang...

nur said...

aii..tuyyuk..knp senyap yer..tuyyup dah hilang sayap ker?

pasang balik sayap tu..supaya dapat terbang tinggi n dapat warnai alam panorama ini..

ker..tuyyuk ni dah terkepong dek batu?